Dermakanlah 1 klik Disini

Friday, December 17, 2010

3 restoran ditutup!


KOTOR...Shaari melihat kawasan belakang restoran yang menjelikkan.
KOTOR...Shaari melihat kawasan belakang restoran yang menjelikkan.
KUALA LUMPUR: Akibat tidak mematuhi peraturan kebersihan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), tiga restoran berhadapan BB Plaza dan Plaza Low Yat, di sini, diarah memberhentikan operasi mereka sehingga diberitahu, berkuat kuasa hari ini.

Arahan itu dikeluarkan Pegawai Kesihatan Jabatan Kesihatan DBKL, Dr Noor Akma Shabuddin yang menyertai Ops Bersih di sekitar Jalan Bulan, dekat Bukit Bintang, semalam.

Dr Noor Akma berkata, ketiga-tiga restoran terbabit tidak mematuhi tahap kebersihan yang digariskan Jabatan Kesihatan terutama kawasan belakang restoran sangat kotor.

“Selepas penyiasatan dan pemeriksaan dilakukan jabatan saya dan Bahagian Cawangan Bukit Bintang DBKL, kami mendapati terdapat lipas, najis tikus dan longgokan sampah yang tidak terurus di belakang restoran.
“Justeru, kami mengeluarkan Notis Perintah Penutupan Premis mengikut Seksyen 11 Akta Makanan 1983 terhadap semua restoran terbabit,” katanya.

Satu daripada restoran itu dikenal pasti tidak mempunyai lesen perniagaan dan dikenakan tindakan Undang-Undang Kecil Pelesenan Establisymen Makanan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (WPKL) 1985.
Dr Noor Akma berkata, dalam tempoh penutupan restoran itu, pemilik dikehendaki melakukan pembersihan dan pembaikan pada restoran.

Pengurus Kawasan Bahagian Cawangan Bukit Bintang DBKL, Shaari Ahmad Junid, berkata sudah banyak kali notis peringatan diberi kepada pemilik terbabit.

“Pemilik mengendahkan notis kami sehingga tindakan terpaksa diambil. Perbuatan mereka membuang sampah-sarap dan lemak tepu lebihan makanan restoran menyebabkan longkang tersumbat sehingga sistem perparitan di situ tidak mengalir lancar,” katanya.

Sedikit pesanan dari saya " kebersihan adalah tunggak utama kejayaan bagi peniaga!"


3 comments: